III. Lesson 6. Romantic music.

2. General characteristics of romantic music/ Características generales de la música del Romanticismo

Activity 3. Actividad 3. 
With the help of the information above and these two listenings, fill in the chart below
Con la ayuda de la información de arriba y estas dos audiciones, rellena el cuadro de abajo





3. Instrumental music/ Música instrumental

Activity 5. Actividad 5.
Watch this excerpt from the film Inmortal beloved, with music from the 4th movement of the 9th Symphony by Beethoven and answer these questions
 Mira este fragmento de la película Amada inmortal, con música del 4ºmovimiento de la 9ª Sinfonía de Beethoven y contesta estas preguntas



Activity 6. Actividad 6. 
Listen to this piece by Paganini and explain why it has to be played by a virtuoso
Escucha esta pieza de Paganini y explica por qué tiene que ser interpretada por un virtuoso


Activity 7. Actividad 7.

Compare these pieces of music writing the adjectives that best suit them
Compara estas piezas musicales escribiendo los adjetivos que mejor les corresponden







Activity 8. Actividad 8.

Listen to Asturias by Isaac Albéniz both for piano and guitar and say which version you prefer
Listen to Andaluza by Enrique Granados too
Escucha Asturias de Isaac Albéniz para piano y también para guitarra y di qué versión prefieres. Escucha también Andaluza de Enrique Granados





Activity 9. Actividad 9.

Find at www.rtve.es/orquesta-coro/programa-conciertos three romantic pieces and their composers that are on stage this season
Encuentra en www.rtve.es/orquesta-coro/programa-conciertos tres obras románticas y sus compositores que estén esta temporada

Activity 13. Actividad 13.

Work with your partner. You are going to explain to the class one of these symphonic poems with the information from the following pages. Then you are going to listen to the excerpts. Try to guess the titles with the help of the information that you got from the explanations of the rest of the class.

Trabaja con tu compañero. Vais a explicar a la clase uno de estos poemas sinfónicos con la ayuda de la información de las siguientes páginas. Luego todos vais a escuchar los fragmentos. Tratad de adivinar los títulos con la ayuda de la información que habéis conseguido del resto de la clase.



















Here you can find more information about programme music
Aquí puedes encontrar más información sobre música programática

4. Vocal music. Música vocal.

Activity 14. Actividad 14. 
Explain how the music of the lied Erlkönig (The king of the elves) describes the text of of this poem by Goethe.
Explica cómo la música del lied Erlkönig (El rey de los elfos) describe el texto de este poema de Goethe.

You can find more information about the lied here
Puedes encontrar más información sobre el lied aquí

Virtual tour to the opera. Visitas virtuales a la ópera. 

Visit this site to see the inside of the Opera Garnier in Paris and this one to see the inside of the Royal Theatre in Madrid.
Visita esta página para ver el interior de la Ópera Garnier de Paris y esta otra para ver el interior del Teatro Real de Madrid.

Activity 15. Actividad 15. 

Work with your partner. Explain one of the excerpts that we are going to watch to the rest of the class with the help of the information from the following pages
Trabaja con tu compañero. Explica uno de estos fragmentos que vamos a ver al resto de la clase con la ayuda de la información de las páginas siguientes


















5. Ballet

Watch the five basic positions
Observa las cinco posiciones básicas



Activity 20. Actividad 20.
Watch the excerpts and identify the steps
Mira estos fragmentos e identifica los pasos

















Activity 22. Actividad 22.

Watch these videos and answer these questions
Mira estos vídeos y contesta estas preguntas







Activity 23. Actividad 23.

Look at the performance calendar of the ABT (American Ballet Theatre) here and name the classical ballet that is on stage at the moment. Who is the choreographer? Who is the composer of the music? Who are the principal dancers? (You can do it with any other company)

Mira la programación de la ABT (American Ballet) aquí y nombra el ballet clásico que está en escena estos días. ¿Quién es el coreógrafo? ¿Y el compositor de la música? ¿Quiénes son los bailarines principales? (Puedes hacerlo con cualquier otra compañía)

Activity 24. Actividad 24.

Read this piece of news about Ángel Corella and explain what he has tried to do in Spain and what he will do next

Lee esta noticia sobre Ángel Corella y explica qué ha intentado hacer en España y qué hará ahora

Activity 25. Actividad 25

Watch this excerpt from the TV program Españoles por el mundo about Tamara Rojo and explain why she left Spain and the advantages and disadvantages that she had

Mira este fragmento del programa Españoles por el mundo sobre Tamara Rojo y explica por qué se fue de España y las ventajas y desventajas que tuvo



Play and dance a waltz: The blue Danube
Toca y baila un vals: El Danubio azul